Het laatste nieuws vanuit Calais

Nieuws Calais

Weer blokkades van boze werknemers bij Calais (21/07)

Protesterende werknemers van veerboten hebben dinsdag 21 juli een verkeerschaos veroorzaakt rond de Noord-Franse haven van Calais. De regionale omroep France3 meldde dat werknemers van SeaFrance uit protest de autosnelweg A16 enige tijd hebben geblokkeerd ter hoogte van de afslag naar de Kanaaltunnel.

Een andere blokkade van actievoerders in Calais werd opgeheven. De schepen van veerdienst DFDS konden dinsdag 21 juli weer van de haven van Calais gebruikmaken, op zijn minst tot vrijdag 24 juli 10.00 uur. Actievoerders blokkeren al sinds eind juni tal van havenfaciliteiten, onder meer uit protest tegen de verkoop van veerboten aan een Deense scheepvaartmaatschappij.

"NU ACTIE VOOR VRACHTWAGENS BIJ CALAIS, NIET OVER 4 MAANDEN."

De International Road Tansport Union (IRU) is blij met de aankondiging van de Britse minister van Binnenlandse Zaken Theresa May om een nieuwe, omheinde, veilige zone te creëren in de haven van Calais.
Vrachtwagenchauffeurs moeten veilig kunnen wachten voordat ze aan boord van een veerboot naar Groot-Brittannië kunnen stappen. "Maar actie is nu nodig, niet over een paar maanden", aldus de IRU.

OPERATION STACK

Operation Stack is nog steeds actief. Vrachtwagenchauffeurs die vaststaan in Operation Stack op de Britse snelweg M20 richting de haven van Dover, krijgen een 'Operation Stack ticket' van de politie van Kent. Chauffeurs moeten deze duidelijk zichtbaar op hun voorruit plaatsen. De tickets worden daadwerkelijk gecheckt bij de haven van Dover, waarschuwt transportbedrijf Freightex. "Dus niet over de A20 sluipen en proberen met een ticket van vorige week naar de haven te komen", waarschuwt Freightex. De politie van Kent meldt dat vrachtvervoer moet aansluiten in Operation Stack om een ticket te kunnen krijgen en door te mogen rijden. "Chauffeurs zonder ticket worden teruggestuurd."

"BEWAKING BRITSE VEILIGE ZONE BIJ CALAIS DOOR FRANSE POLITIE."

De nieuwe 'veilige zone' die de Britse regering in Calais wil bouwen tegen migranten, komt er pas in de herst en zal door Franse politie-agenten moeten worden bewaakt. Dit vertelde minister Theresa May gisteren aan het Britse parlement. "Ik verwacht dat de zone wordt gecontroleerd door de Franse politie, omdat de Britse politie die taken niet vervult in andere lidstaten van de Europese Unie."

DFDS WIJST AANBOD 1 BOOT PER 12 UUR VANAF HAVEN CALAIS AF

DFDS wijst een aanbod van het Syndicat Maritime Nord af. Het Syndicat had woensdag aangekondigd dat DFDS van hen één boot per twaalf uren mag laten varen vanaf Calais. Met dit aanbod zou de blokkade door MyFerryLink-werknemers gedeeltelijk zijn opgeheven.

DFDS vindt dit een positief teken, maar het is niet voldoende: de Deense rederij kan op basis van deze regeling geen route inplannen. In de tussentijd is het Syndicat bezig om te proberen de charter-overeenkomst tussen Eurotunnel en DFDS ongedaan te laten maken, in de hoop dat Eurotunnel gedwongen kan worden nog twee jaar met MyFerryLink te werken. Het Hof van Parijs moet daar uitspraak over doen.

FNV: "TRANSPORT NAAR GROOT-BRITTANIË BETER VIA HOEK VAN HOLLAND."

Edwin Atema van vakbond FNV vind dat transportbedrijven beter in Hoek van Holland op de boot kunnen stappen, als ze met lading naar Groot-Brittannië moeten. Atema erkent dat de problemen bij Calais niet snel zullen zijn opgelost. "Je hóeft niet per se door de Eurotunnel, niet met deze ellende. Als je bijvoorbeeld vanuit Rotterdam naar Glasgow moet, kun je ook met de boot vanuit Hoek van Holland. 

Dat zou ik transportbedrijven aanraden. Atema begrijpt echter ook dat het voor transportondernemingen een moeilijke keuze is, om van rijden via Calais af te stappen. "De transportsector is tegenwoordig zo ontzettend kostengestuurd."